Minden gyerek számít – Pedagógusok is részt vehetnek a korai iskolaelhagyás elleni küzdelemben

Európában és Magyarországon is magas az iskolából idő előtt, végzettség nélkül kikerülő fiatalok aránya. Pedig az alacsony iskolai végzettség miatt nagyobb a kockázata a munkanélküliségnek, a szegénységnek, az egészségügyi problémák megjelenésének és a társadalmi kirekesztődésnek is. Egy most lezárult – a Tempus Közalapítvány által vezetett – európai projektben ezért egy olyan, a mindennapokban is használható eszköztárat hoztak létre, amely segíthet a pedagógusoknak a veszélyeztetett diákok iskolában tartásában.

 

A 2014 és 2017 között zajlott CroCooS (Cross-sectoral cooperation focused solutions for preventing early school leaving – Szektorközi együttműködéssel a korai iskolaelhagyás megelőzéséért) együttműködésben Szerbia, Szlovénia és Magyarország vett részt, dán és holland partnerek közreműködésével. A projekt keretében 15 iskolát – köztük öt magyar szakképző intézményt – támogattak olyan korai jelzőrendszer bevezetésében, amelynek segítségével időben észrevehető, ha egy diáknál fennáll a lemorzsolódás veszélye. Az iskolából való tartós kimaradás, vagy a hirtelen észlelt változás a viselkedésben, a társak közti szocializációban vagy a tanulmányi eredményekben, olyan jelek lehetnek, melyek felismerése és a megfelelő beavatkozás által akár meg is akadályozható az iskolai pályafutás kudarca.

 

A projektzáró konferencián Navracsics Tibor uniós biztos videóüzenetében kiemelte, hogy a korai iskolaelhagyás problémáját az iskolák egyedül nem tudják megoldani, ehhez szükség van minden érintett fél – diákok, szülők, pedagógusok, iskolavezetők, társszakmák szakemberei, helyi szervezetek és döntéshozók – együttműködésére. Példaként említette az idén 30. születésnapját ünneplő Erasmus+ programot, amelynek egyik prioritása szintén a korai iskolaelhagyás megelőzése és az ifjúsági munkanélküliség csökkentése az uniós tagállamokban.

 

Tordai Péter, a CroCooS projektet és az Erasmus+ program hazai koordinálását megvalósító Tempus Közalapítvány igazgatója hozzátette: 2012 óta foglalkoznak a szervezetnél ezzel a témával, és folyamatosan egymásra épülő fejlesztési és szakpolitikai projektekkel, valamint kutatásokkal járulnak hozzá az iskolai lemorzsolódás csökkentéséhez Magyarországon.

 

A most lezárult nemzetközi szakpolitikai kísérletben is azt vizsgálták, hogy milyen eszközök segíthetik leginkább a 9. évfolyamos diákok nagyarányú lemorzsolódásának csökkentését, és hogyan támogatható ezeknek az eszközöknek a beépítése az iskolák – elsősorban a tanári munka – mindennapjaiba.

 

A munka szerves része a részt vevő intézményekben zajlott, ahová havonta látogattak el azok a mentorok, akik előzetesen szakmai felkészítést kaptak, és maguk is részt vettek a projektben. Az ő segítségükkel kisebb csapatok alakultak a paksi, dombóvári, barcsi és budapesti szakgimnáziumokban és szakképző intézményekben. A közös munka eredményeképpen volt, ahol új közösségi tereket alakítottak ki a diákokkal és szülőkkel folytatott beszélgetésekre, mások a szabadidő hasznos eltöltésének iskolai lehetőségeire helyezték a hangsúlyt, míg volt, amelyik iskolában saját mentorrendszert építettek ki a rászoruló diákok személyes támogatása érdekében.

 

A CroCooS projekt keretében emellett létrehoztak egy pedagógusok, intézményvezetők és szakemberek számára elérhető online eszköztárat és az intézményes bevezetést támogató útmutatót, amely nagyon egyszerű lépésekre bontva ad iránymutatást a lemorzsolódás megelőzését célzó intézményes folyamatok felépítéséhez. Erre példa az intézmény stratégiai céljainak megvalósítását szolgáló – a PDCA logika ismétlődő, négylépéses menedzsment módszerét követő – leírás, vagy az olyan, a tesztelés során is bevált eszközök alkalmazása, mely a tanárok közti esetmegbeszélés módját, a diákokkal való bizalomépítést, hatékony kommunikációt segíti.

 

A CroCooS projekt első fázisában kutatásokat végeztek. Azokat a tipikus figyelmeztető jeleket vizsgálták nemzetközi összehasonlításban, amelyek jellemzően megelőzik az iskolából való kimaradást a diákoknál. Ilyen, a pedagógusok által is könnyen észrevehető jelzések pl. a következők:

  • a tanulói magatartás változása
  • hiányzás
  • az iskolai teljesítmény romlása
  • alacsony motiváció
  • kirekesztődés az osztályban

 

A zárókonferencián Szegedi Eszter projektvezető kiemelte: ha az iskolák – a pedagógusok és a vezetőség – felismerik azt, hogy nekik is van felelősségük a korai iskolaelhagyás felszámolásában, azzal máris megtették az első lépést a probléma csökkentése felé vezető úton. Hasznos tapasztalatokkal szolgálhatnak számukra azok az intézmények, amelyek részt vettek a CroCooS projektben, és élményeikről a Minden diák számít című kiadványban számoltak be, amely négy nyelven érhető el a projekt honlapján.

 

A projektben részt vett szervezetek:

  • Tempus Közalapítvány, konzorciumvezető
  • Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Nonprofit Kft. (FSZK)
  • Expanzió Humán Tanácsadó Kft.
  • Youth Guidance Center, Dánia
  • The Institute of the Republic of Slovenia for Vocational Education and Training (CPI), Szlovénia
  • Education Forum, Szerbia

 

További információ a Tempus Közalapítvány szakmai honlapján található: www.crocoos.tka.hu

© Raabe Klett Kft. | Minden jog fenntartva