„Legyen szó sikerről vagy kudarcról, mindig tanuljunk a múltból, és keressünk új, inspiráló forrásokat” – Interjú Kocsis Zoltánnal, az Audi Hungaria Zrt. vezető szakoktatójával

Az Audi Hungaria Zrt. mind a közép-, mind a felsőfokú duális képzés terén már a kezdetektől fogva úttörő szerepet vállalt. Oktatóként hogyan ítéli meg az építkezés folyamatát?

 

A kezdeti időket jómagam még nem éltem át a vállalatnál, hiszen több mint 15 évvel ezelőtt, 2001-ben kezdte meg a tanulók gyakorlati képzését az Audi Hungaria. Amikor az első tanulók vállalatunkhoz érkeztek, hasonló formában nem foglalkozott egy vállalat sem a szakmai képzéssel.

A következő hatalmas lépést 2011-ben tettük meg, amikor a járműgyár megépítésével párhuzamosan létrejött az önálló képzőközpont, és a tanulói létszámunk elérte a 250 főt.

A létszám- és tanműhelybővítés során fontos volt, hogy ne csak mennyiségi, hanem minőségi fejlődés is történjen. Biztosítani kell, hogy kövessük a műszaki technológia fejlődését, és ezzel párhuzamosan az oktatók módszertani, didaktikai továbbképzéséről is gondoskodjunk.

Lényegi része a működésünknek, hogy legyen szó sikerről vagy kudarcról, mindig tanuljunk a múltból, és a megszerzett tapasztalatokat beépítsük a munkánkba.

 

Hogy építették ki a tanműhelyeket, milyen jellegű munkára tanítják be a tanulókat?

 

A tanműhelyek kialakításánál mindig két szempont szerint dolgoztunk.

Az egyik, hogy figyelembe vegyük és beépítsük mindazt a több évtizedes tapasztalatot, amely konszern szinten a rendelkezésünkre áll. Folyamatos és élő a kapcsolatunk az ingolstadti képzőközponttal, és ők is nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a jó példák ne csak az adott telephelyen működjenek.

Jelenleg az Audi Konszern 9 gyártó telephelyén működtet szakképzést, több mint 2800 tanulóval.

A másik szempont a magyar szakképzési környezet. Új szakmáink bevezetésekor az első lépés az volt, hogy partneriskoláink tanáraival közösen vessük össze a kerettanterveket a konszern szintű kompetenciaprofilokkal, és összeállítsuk azokat a helyi gyakorlati képzési terveket, amik alapján a tanulóinkkal foglalkozunk.

A célunk az, hogy tegyünk eleget a kerettantervi elvárásoknak, az üzemi területek pedig friss szakmai tudással rendelkező, cselekvőképes fiatal munkatársakat kapjanak a szakképzésből.

Oktatóink folyamatosan keresik a lehetőséget az üzemi területeken, tanulmányozva, hogy az ott folyó termelésben milyen szakmai tartalmakat adhatnak át, illetve melyek azok a témák, amelyekre a képzőközpontban kell berendezkednünk.

 

Szakképzés2

 

Hogyan toborozzák a tanulókat?

 

A tanulószerződés megkötése előtt a tanulóinkat három győri partneriskolából toborozzuk, profiljuk alapján velük építettünk ki szoros együttműködést. A tanulószerződés megkötésének feltétele, hogy tanulóink valamelyik partneriskolában rendelkezzenek tanulói jogviszonnyal.

Fontosnak tartjuk, hogy ne csak „lefölözzük” partneriskoláink legjobb tanulóit, ezért a toborzás közvetettebb része velük együttműködésben zajlik.

Az elmúlt évben oktatóink 59 általános iskolába kísérték el a középiskolákat pályaválasztási rendezvényre, a győrin kívül a veszprémi, székesfehérvári és tatabányai pályaválasztási kiállításokon is megjelentünk.

Mindemellett rendszeresen fogadunk látogatócsoportokat és a különböző nyitottkapuk- és Girls Day-rendezvényekből is részt vállalunk.

 

Milyen kapcsolataik vannak a környező szak(közép)iskolákkal, azok oktatóival?

 

Minden szinten partneri együttműködésre törekszünk. Ez azt jelenti, hogy a hosszú távú céljainkat, nagyobb volumenű projektjeinket egyeztetjük a partneriskolákkal, illetve van több közös projektünk is: közös tananyagfejlesztés, módszertani továbbképzések.

A napi tevékenységük során oktatóink is szoros kapcsolatban állnak az osztályfőnökökkel és a szaktanárokkal. Rendszeresen részt veszünk az iskolák rendezvényein, ahogy a tanárokat is invitáljuk az Audi rendezvényeire vagy szakmai továbbképzésekre.

 

Mit gondol, hogyan változtak a tanulók az elmúlt években?

 

Egyre több céltudatos tanulónk van. Minden hozzánk jelentkező diákkal személyesen elbeszélgetünk a kiválasztási napok során. Mind gyakrabban tapasztalom, hogy a tanulók konkrét elképzelésekkel érkeznek hozzánk, illetve már az iskolát is annak tudatában választották ki, hogy tisztában vannak vele, felnőttként milyen munkát szeretnének végezni az Audinál.

Ezt nagyon pozitív változásnak tartom. Ha a tanuló megfogalmazza a képzőhellyel szemben támasztott elvárásait, és mi is egyértelműen felvázoljuk az elvárásainkat, illetve a vállalatunknál kínálkozó lehetőségeket, akkor sokkal hatékonyabban tudunk a képzési idő egésze alatt együtt dolgozni.

Oktatóink között találhatók „baby boomer”-ek és Y generációsok egyaránt. A közös hang megtalálását egyértelműen segíti, hogy minden tanulócsoportunknak van egy oktatója, aki a képzés nagy részét személyesen végzi. Tanulóink minden kérdésükkel személyesen hozzá fordulhatnak.

 

Emellett több felmérés is készült, illetve diplomamunka született házon belül arra vonatkozóan, hogy milyen változásokat tesz szükségessé a Z generáció megjelenése a szakképzésben, hogyan tudunk erre a leghatékonyabban reagálni.

 

Milyen módszertani „jó gyakorlatot” tudna említeni?

 

A szakoktatóink nem „csak” oktatók, sokkal inkább tanulástámogató szerepben működnek. Megteremtik a kereteket ahhoz, hogy a tanulók egy-egy témából felkészülve – akár projekteken keresztül – társaiknak adják át tudásukat.

Folyamatosan figyelik a gyárban azokat a lehetőségeket, ahol a tanulóink is meg tudnak jelenni (Ergonómiai szakkiállítás, részvétel például a generációs workshopon, egyéb belső szakmai rendezvényeken).

Együttműködve a felnőttképzéssel, szakértőket hívnak meg, hogy a tanulók első kézből ismerkedhessenek meg a legfrissebb fejlesztésekkel.

A fentiekhez kapcsolódik a mobile learning projektünk is, amelynek keretében a tanulóink mobileszközök segítségével készítenek tananyagot, oktatófilmeket a kortársaiknak, csoporttársaiknak.

A projekt ráadásul nemzetközi együttműködésben valósul meg, így a mi tanulóink használhatják más telephelyeken elkészült oktatóanyagokat, illetve az általuk elkészített videók is elérhetőek például a németországi tanulók számára.

 

Előfordul, hogy nemcsak a diákokat, hanem a szakoktatókat is kell motiválni? Ezt hogyan teszik?

 

Fontos, hogy az oktatók is lehetőséget lássanak a munkájukban. Ahogy a tanulóknak, így az oktatóknak is az egyik legfontosabb motivációs eszköz az önfejlesztés, illetve a szakmai látókör szélesítésének a lehetősége.

Ennek megfelelően van olyan szakoktató, aki a tanulók mellett foglalkozik felnőttképzéssel, ezáltal lehetőséget kap a technológiai újdonságokkal megismerkedni, mások a duális felsőfokú képzésben vesznek rész.

Lehetőség van vállalaton belüli csereprogramban együttműködni akár gyártó telephelyen belül a gyártás mélyebb megismerése érdekében, akár más telephelyek oktatóközpontjaiban az ottani kollégákkal való közös munka céljából.

 

2016_06_15_PTC-szakmunkas-tanulok-53

 

Az Audi Hungaria-világ fontos eleme a különböző országokban található gyárakban és telephelyeken tanuló fiatalok közötti kulturális csereprogram. Milyen példát tudna mondani, amelyet itthon fejlesztettek ki, illetve amely a nagyvállalat más egységeiből került adaptálásra?

 

Tanulóinknak minden évben lehetőségük van csereprogramban részt venni, szakmájuknak megfelelően olyan gyártó telephelyen, ahol ismereteiket és perspektívájukat szélesíthetik.

Ami fontos, hogy a program kétirányú, tehát minden tanulónk profitálhat belőle: járt már nálunk ingolstadti, neckarsulmi, braunschweigi és pozsonyi tanulócsoport is.

Újdonságként a tavalyi évből tudok említeni egy példát: az ingolstadti Jugendkultursommer rendezvény keretében jött létre a Louvre című színházi előadás 80 fiatal közreműködésével. A szereplőgárdát Ingolstadt 14 középiskolája, valamint szerb, szlovén, lengyel, olasz és magyar partnervárosok, köztük Győr iskoláinak tanulói adták.

Partneriskolánkból, a Lukács Sándor Mechatronikai és Gépészeti Szakközépiskolából 3 tanuló és kísérőtanáraik vettek részt a programon, ami június 18-án az ingolstadti próbákkal kezdődött A premierre július 4-én, Ingolstadtban került sor, a győri előadás pedig július 8-án volt.

 

Temesvári Zsolt

© Raabe Klett Kft. | Minden jog fenntartva