HÍREK

 

 

  • Adózás – Könyvelés
  • Aktuális
  • Arcok
  • Gazdaság, kamarai szakképzés
  • Hírek
  • Kérdezzük a szakértőt
  • Módszereink
  • Uncategorized
  • A szakképzés helyzete Bács-Kiskun megyében – „A csapatmunka híve vagyok” – Beszélgetés Gaál Józseffel, a Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnökével

    Bátran mondhatjuk, hogy a hazai szakképzés egyik fellegvára Kecskemét. Melyek a főbb jellemzői a megyei szakképzésnek, illetve felnőttképzésnek?

     

    A megyeszékhely gazdasági és társadalmi mutatói (az országos városi rangsorban) korábban is viszonylag jók voltak, az elmúlt évek nagy volumenű beruházásainak és fejlesztéseinek köszönhetően pedig Kecskemét hazánk egyik legdinamikusabban fejlődő városává vált.

    Módosultak a szakmai tartalmak – 2017 nyarától

    Változtak az OKJ és a szakmai követelménymodulok

     

    2017 nyarán elsősorban a szakmai tartalmakat illetően következtek be változások az iskolai rendszerű szakképzésben. Még a tanév kezdete előtt módosultak a szakmai és vizsgakövetelmények, ezzel egyidejűleg a szakképzési kerettantervek, mindezt megelőzően pedig az Országos Képzési Jegyzék és bizonyos szakmai követelménymodulok is.

    „Folyamatosan tovább kell, hogy képezzük magunkat és próbáljuk tartani a lépést a trendekkel” – Beszélgetés Kovács georgina cukrásszal, a Szakma Sztár verseny hetedik helyezettjével

    Mikortól fordult az érdeklődésed a jelenlegi szakmád felé? Minek hatására választottad az iskoládat, a szakmádat?

     

    Eredetileg egészségügyet tanultam, viszont hobbi szinten már gyerekkorom óta érdekelt a cukrászat. Talán az volt az első meghatározó élményem, amikor egyszer egy süteményes könyvet kaptam, és elhatároztam, hogy el szeretném készíteni az összes benne lévő süteményt – amit végül szinte kivétel nélkül véghez is vittem.

    Vezetők és generációk – A kommunikációs lehetőségeik

    Az X, Y és Z generációs cégvezetők X, Y és Z generációs munkavállalóik

     

    A generációs különbségekből fakadó konfliktusok régóta nehezítik a cégvezetői kommunikációt. Fokozott a kihívás, ha több generáció dolgozik egyszerre a munkahelyen, hiszen az életkortól függetlenül utolérhető erősségek miatt fontos, hogy szinergia alakuljon ki közöttük.

    Európai Szakképzési Hét – 2017. november 20-24.

    A szakképzés európai hetét az Európai Bizottság hirdette meg abból a célból, hogy az Európa-szerte megrendezésre kerülő helyi, regionális és nemzeti rendezvények révén vonzóbbá tegye a színvonalas szakismereteket biztosító és minőségi munkahelyek betöltését lehetővé tévő szakoktatást és szakképzést.

    Olvasóink kérdeznek, szakértőink válaszolnak

    Befolyásolja-e a juttatások adókötelezettségét az a tény, hogy a gyakorlati képzőhely nem jogosult a szakképzési hozzájárulási kötelezettségével szemben csökkentő tételt érvényesíteni?

    Szakképzési Díj 2018 – A DUIHK pályázata

    Pályázati felhívás

    A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) felhívással fordul

    • a vállalatokhoz,
    • a közintézményekhez,
    • a civil és társadalmi szervezetekhez, valamint
    • a magánszemélyekhez,

    hogy vegyenek részt a 2018-as Szakképzési Díjra kiírt pályázaton.

    Hallgatói munkaszerződés kötelezettsége – Párbeszéd a könyvelővel

    Az alábbi vállalat több, szakmai gyakorlatot teljesítő hallgatót fogad. Az együttműködési megállapodással kapcsolatban merültek fel kérdései:
    Érkeznek társaságunkhoz folyamatosan nyári gyakorlatra alapszakos, mesterszakos hallgatók is. Legtöbbjük minimum 6 hetes gyakorlat letöltésére kötelezett. Ilyen esetekben rendszerint az egyetem készíti elő és küldi meg a gyakorlattal kapcsolatos együttműködési megállapodást részünkre.

    A középfokú duális szakképzés értékelése – A társadalmi aktorok szemével

    A Vasas egy nemzetközi összefogás élén

     

    A Vasas Szakszervezeti Szövetség és az ELTE közös projektjének második üteme

     

    2016 őszén a Vasas Szakszervezeti Szövetség 5 európai ország (Lengyelország, Ausztria, Horvátország, Szerbia, Bulgária) hasonló szervezeteivel és az Eötvös Loránd Tudományegyetemmel összefogásban elindított egy, a középfokú duális képzésben tanuló fiatalok munkaerőpiaci kilátásait vizsgáló projektet (EASI VP/2015/004/0109).

    Felnőttképzési szakmai programkövetelmények – Interjú a programbizottság elnökével

    A megyei fejlesztési és képzési bizottságok a szakképzés fejlesztése és a munkaerő-piaci igények érvényesítése céljából létrehozott konzultációs, véleményező, javaslattevő és tanácsadó megyei testületek. Dr. Markovszky György nemcsak a Veszprém Megyei Fejlesztési és Képzési Bizottság, hanem az MKIK mellett működő Programbizottság elnöke is. Ebben a minőségében tettük fel néhány, a felnőttképzésre vonatkozó kérdések.

    Olvasóink kérdeznek, szakértőink válaszolnak

    Több éve egyéni vállalkozóként folytatok tevékenységet, jelenleg kisadózóként tételes adófizetési kötelezettséget teljesítek. Felmerült annak a lehetősége, hogy részt vegyek tanulószerződéses tanulók gyakorlati képzésében.

    „A Festo mindig a gyakorlatorientált oktatásra helyezi a hangsúlyt” – Beszélgetés Siszer Tamással, a Festo Didactic vezetőjével

    A 2017-es Szakma Sztár Fesztivál versenyen a Gyakorlati Képzők Lapját Siszer Tamás, a Festo Didactic vezetője kalauzolta végig a kiállítási területen. A Festo standján a rendezvényről és a Festo szerepéről kérdeztük.

    Szóba került többek között a pályaorientáció szerepe, a gyakorlati órák száma, valamint a tanulást újradefiniáló hálózatos tanulás.

    A belső képzés csapdái – A pályázatok tükrében

    Sok kérdés kerül szóba

     

    Megjelentek a mikro-, kis- és középvállalatok, valamint a nagyvállalatok munkavállalóit érintő – a munkahelyi képzések támogatására vonatkozó – pályázatok, amelyekben az szerepel, hogy a „képzések megvalósítása belső képzésként vagy vásárolt szolgáltatásként” történhet.

    Külföldi diákok szakmai gyakorlata Magyarországon – A cégek számára is kedvező

    Egyre népszerűbb, különösen a külföldi tulajdonban álló gazdasági társaságok esetében a külföldi diákok szakmai gyakorlatra történő fogadása. Teszik ezt annál is inkább szívesen, miután ezzel színesíthetik munkavállalói állományukat, munkavállalóik a közös munkavégzés kapcsán az idegennyelv-tudásukat gyarapíthatják.

    A fiatal munkavállalók szolgálatában – A Vasas nemzetközi projektje

    Az ipar 4.0 kihívásai

     

    A Vasas Szakszervezeti Szövetség évszázados történetéből is megtanulta, és mindig fontosnak tartotta, hogy a változásokra minél előbb felkészítse önmagát és tagságát. Nemcsak a magyar, de a globális gazdaság egyik legnagyobb kihívását jelenti az úgynevezett ipar 4.0, a termelés (és szolgáltatások) digitalizálódása. Ma már tendencia, és ennek csak gyorsulására számíthatunk a jövőben, hogy egyre több munkát robotok, illetve szoftverek fognak végezni.

    Műhely a világra – Az „Arany EGYMI” projektje

    Pályaorientációs segítség SNI-s fiataloknak

     

    A székesfehérvári Arany János Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Szakiskolai Intézményegység programja a sajátos nevelési igényű fiatalok szakmai orientációját karolja fel, hiszen az intézmény saját tapasztalatából ismeri ezeknek a fiataloknak különösen nehéz – a lemorzsolódás, a foglalkoztatás hiánya és ezáltal a szociális elszigetelődés veszélye által fenyegetett – helyzetét.

    Olvasóink kérdeznek, szakértőink válaszolnak

    Nappali tagozatos, első szakmát tanuló vendéglátó szakmenedzseri szakra járó tanulónak együttműködési megállapodás alapján jár-e bármiféle juttatás, mennyi, és kinek kell fizetnie? A tanulótól a járulékok mellett le kell-e vonni a szakképzési hozzájárulást?

    „A tanulás, a művelődés a sikeres élet egyik kulcsa” – Beszélgetés Béres József gazdasági informatikussal

    Milyen indíttatást kaptál otthonról, szüleidtől, középiskolai tanáraidtól?

     

    Az informatika már azóta érdekelt, mióta van számítógépem, később pedig a szüleim is erőteljesen szorgalmazták, hogy foglalkozzak ezzel a szakiránnyal. Érdekel is, affinitásom is van hozzá, valamint remek, biztos megélhetési lehetőség.

    Természetesen a környezetemben mindenki erősen ajánlotta, hogy tanuljak tovább, mivel a tanulás, a műveltség az egyik kulcs, hogy az ember sikeres legyen az életben.

    „Célunk, hogy az egész magyar társadalom figyelmét a szakképzésre irányítsuk” – Beszélgetés Bihall Tamással, az MKIK oktatási és képzési ügyekért felelős alelnökével, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnökével

    Egy korábbi interjúban azt nyilatkozta, hogy „elméleti csavarhúzás nincsen”. Kérjük, foglalja össze, milyen utat tett meg eddig, hol tart a duális szakképzés?

     

    Korábban jellemző volt, hogy az oktatáspolitika erősen elméleti irányba vitte a szakképzést. 2010/11-ben a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) megállapodást kötött a kormánnyal a duális szakképzés kialakítására.

    Vegyes oktatási forma a szakképzésben – A „blended learning” tanulási folyamata

    Mi a távoktatás és mi nem az?

     

    Kiindulva a felnőttképzési törvényből, kijelenthetjük, hogy az iskolarendszeren kívüli képzésben (felnőttképzésben) – az OKJ szerinti képzések esetében – a képzési tartalom jelentős részét távoktatásos formában is elsajátíthatják a résztvevők. Ha ennek az aránya nem haladja meg a képzési idő felét, akkor a képzést – a felnőttképzésről szóló 2013. évi LXXVII. törvény értelmében – nem kell távoktatásnak tekinteni.

    Összefüggő nyári szakmai gyakorlat – Az előkészítés feladatai

    Példa egy számítástechnikai szakgimnáziumból

     

    A köznevelési és a szakképzésről szóló törvény minden szakgimnáziumi tanuló számára előír kötelező szakmai gyakorlatot. Ennek törvényi feltételeit és a gyakorlatban felmerülő feladatokat tekintjük át egy számítástechnikai szakgimnázium példáján keresztül.

    Alkotópedagógia a szakképzésben – Az „Innováció” kategória különdíjasai

    A Makerspace.hu céljai

     

    A Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara Szakképzési Díját 2017-ben negyedik alkalommal adták át. Az „Innováció” kategória különdíjasa egy fiatal vállalkozás lett, az Alkotó Magyarország Nonprofit Kft., a Makerspace.hu digitális közösségi tanműhely tulajdonosa. A szervezet célja, hogy Magyarországon a digitális alkotókultúrát elterjessze, és az ezáltal szerzett ismeretekkel átformálja a fiatalok gondolkodásmódját a kétkezi munka értékéről.

    Minden gyerek számít – A korai iskolaelhagyás elleni küzdelem

    Nagy a lemorzsolódás

     

    Európában és Magyarországon is magas az iskolából idő előtt, végzettség nélkül kikerülő fiatalok aránya. Pedig az alacsony iskolai végzettség miatt nagyobb a kockázata a munkanélküliségnek, a szegénységnek, az egészségügyi problémák megjelenésének és a társadalmi kirekesztődésnek is.

    „Folyamatosan képzem magam, hogy tudásom naprakész legyen” – Beszélgetés Tamás Tibor felszolgálóval, a Szakma Sztár verseny 3. helyezettjével

    Milyen indíttatást kaptál otthonról, illetve tanáraidtól?

    Jelenleg a Szegedi SZC Krúdy Gyula Tagintézményében tanulok, a pályám azonban nem volt egyenes vonalú. Középiskolai tanulmányaimat a szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnáziumban végeztem speciális biológia–kémia szakon.

    Egész életemben orvos akartam lenni, azonban amikor egyetemre kellett jelentkeznem, mégis az informatikai pálya mellett döntöttem, mivel rajongtam a matematikáért.

     

    Minden gyerek számít – Pedagógusok is részt vehetnek a korai iskolaelhagyás elleni küzdelemben

    Európában és Magyarországon is magas az iskolából idő előtt, végzettség nélkül kikerülő fiatalok aránya. Pedig az alacsony iskolai végzettség miatt nagyobb a kockázata a munkanélküliségnek, a szegénységnek, az egészségügyi problémák megjelenésének és a társadalmi kirekesztődésnek is. Egy most lezárult – a Tempus Közalapítvány által vezetett – európai projektben ezért egy olyan, a mindennapokban is használható eszköztárat hoztak létre, amely segíthet a pedagógusoknak a veszélyeztetett diákok iskolában tartásában.

    Carma-projekt: pályaorientáció a szakiskolákban

    Közismert probléma, hogy a munkaerőpiac igényei és a frissen végzettek képességei nem feltétlenül felelnek meg egymásnak. Az iskola világából a nagybetűs életbe való átmenet nem zökkenőmentes a szakképzésben végzettek esetén sem. A szakmai képzés központi fejlesztése folyamatos, ám a tanulóknak a munkaerőpiacon nemcsak szakmai kritériumoknak kell megfelelniük, hanem számos, úgynevezett soft skillel is rendelkezniük kell, ha meg akarják találni a helyüket. Ezek közé tartozik a sikeres pályaorientáció, a karrierjük megtervezéshez szükséges képességek, amelyek fejlesztését az Erasmus + program keretén belül megvalósuló Carma-projekt célul tűzte ki. Ebbe a projektben iskolánk is részt vesz!

    A duális felsőoktatás és a gazdaság – Miért előnyös a cégeknek?

    A felsőoktatási duális képzés legfőbb szabályai, keretei, megszervezésének és finanszírozásának legfontosabb kérdései több korábbi cikkben már bemutatásra kerültek, ezért jelen írás egyéb olyan kérdéseket jár körbe, mint a gazdasági kamarának a felsőoktatási duális képzésben betöltött szerepe, az ún. látogatóbizottságok működése és a Duális Képzési Tanács működése.

    Távoktatás a szakképzésben – Az új lehetőség

    Egy intézményvezető kérdése

     

    A közelmúltban egy felnőttképző intézmény vezetője hívott azzal a kérdéssel, hogy indítanának egy Kertész tanfolyamot, amelyben távoktatási elemeket is alkalmaznának. Azért gondoltak a hagyományos – kontakt – oktatást távoktatással kiegészített vegyes/kombinált (blended learning) oktatási formára, mert a tanfolyami célcsoport résztvevői sokallják az OKJ-s rendeletben előírt – minimum – 800 óra képzési időt.

    Elmondása szerint a potenciális érdeklődők megbékélnének azzal, ha csak fele óraszámban kellene tanfolyamra („iskolába”) járni, mert a másik felében önállóan, azaz autonóm módon, támogató irányítással kiegészítve elsajátítanák a tananyag másik felét.

    A szakképzési hozzájárulás megállapítása – A szakképzési hozzájárulás megállapítása

    A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló 2011. évi CLV. törvény (a továbbiakban: Szht.) úgy rendelkezik, hogy a szakképzési hozzájárulás alapja a hozzájárulásra kötelezettet terhelő szociális hozzájárulási adó alapja.

    Az idézett szabály egyértelműsége miatt a gazdálkodók sok esetben elmulasztják a kötelezettség alapjának megállapítására vonatkozó szabályok alkalmazását.

    A duális képzések fejlesztése – Induló pályázatok

    Megváltozott piaci igények

     

    A magyarországi felsőoktatásra jellemző volt, hogy előtérbe helyezte az elméleti képzést, és nem volt elegendő lehetőség a gyakorlati képzésre az oktatás keretén belül. A munkáltatók részérő állandó igényként merül fel, és egyre szívesebben alkalmaznak gyakorlatközpontú oktatásból kikerülő munkaerőt.

    A megnövekedett munkaerőpiaci kereslet a felsőoktatási rendszer átalakítását tette szükségessé. A 2015/2016. tanévtől a felsőoktatásban is lehetőség van a gyakorlatorientált képzések mellett a duális képzések szervezésére.

    A képzési rendszerbe a felsőoktatási intézmények magukat a gazdálkodó szervezeteket is bevonják, és így valósul meg egy úgynevezett kooperatív képzési rendszer, azaz a duális képzés.

    A duális szakképzés gyakorlata – Nézzük iskolai szemszögből!

    A szakképzés a közoktatási rendszernek a gazdasági változásoktól leginkább függő eleme. Az elmúlt évek statisztikái (www.ksh.hu) azt mutatják, hogy miközben a foglalkoztatottak létszáma 2010 első negyedévéhez képest 2016 harmadik negyedévére közel 20 százalékkal növekedett, a vállalkozások számára az üres állások megfelelő szakemberrel történő betöltése továbbra is kihívást jelent.

    „Csonka Fashion Days” – Digitális témahét Nagykátán

    A „Motiváció” kategória jelöltjei között

     

    A Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara 2017-ben negyedik alkalommal méltatott kiemelkedő kezdeményezéseket a Szakképzési Díjjal. A Ceglédi Szakképzési Centrum Nagykátai Ipari Szakközépiskolája és Szakiskolája immár harmadik alkalommal pályázott, és nagy elismerésnek tartják, hogy a projektjük idén a jelöltek közé került.

    A részletekről az iskola tanárát, Tóth Éva projektvezetőt kérdeztük.

    Kérdés – felelet

    Az építőiparban tevékenykedő kft.-ként részt veszünk a gyakorlati képzésben. Duális képzés keretében hallgatói munkaszerződés alapján szervezünk szakmai gyakorlatot, mint külső képzőhely, építészmérnöki szakon képzett hallgatónak.

    Úgy tudom, hogy változott a szakmai gyakorlat után igénybe vehető csökkentő tétel. Mikortól és milyen mértékű csökkentést tud cégünk a képzés során figyelembe venni?

    „A jövő kulcsfogalmai: globális gondolkodás, komplexitás, rugalmasság” – Interjú Dale A. Martinnal a Siemens duális képzésben betöltött szerepéről – 2. rész

    Az Európai Szakképzés Hetéhez kapcsolódóan a Siemens vállalatcsoport magyarországi elnök-vezérigazgatójával, Dale A. Martinnal beszélgettünk arról, mennyire tartja fontosnak a vállalat és ő személy szerint a duális képzést, milyen hasonlóságokat és különbségeket lehet megállapítani a német és a magyar rendszerben, illetve mekkora szerepe van ebben a vezetőnek. Interjúnk második részében a Siemens felsőoktatási duális képzésben való részvételéről is kérdeztük.

    A kooperatív modell előnyei – A felsőoktatási gyakorlati képzés

    Fontos a vállalatok részvétele

     

    Sokan még ma is felkapják a fejüket, ha a duális képzést a felsőoktatással hozzák kapcsolatba, mivel a duális képzést a középfokú oktatáshoz, ezen belül is a szakképzéshez kötik. Pedig a felsőoktatás is kinyitotta már a kapuit, igaz, egyelőre még csak szűk résnyire, a duális képzés előtt.

    A DUIHK Szakképzési Díja, 2017 – Ünnepélyes díjátadó

    A Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara immár negyedik alkalommal méltatott kiemelkedő kezdeményezéseket a Szakképzési Díjjal. Március 2-án ünnepélyes keretek között hirdették ki a DUIHK 2017. évi Szakképzési Díjának győzteseit.

    Olvasóink kérdeznek, szakértőink válaszolnak

    Társaságunk KIVA-s vállalkozásként a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló 2011. évi CLV. törvény (Szhtv.) 5. § ab) pontja értelmében gyakorlati képzőnek minősül.

    Kérdésünk arra irányul, hogy miután a KIVA megfizetésével a szakképzési hozzájárulási kötelezettség megfizetettnek tekinthető, a tanulószerződéses tanulók után a normatíva alapján járó kötelezettségcsökkentő tétel visszaigényelhető-e?

    Csóka Gergely, az Audi Hungaria Zrt. képzési vezetője fogadott minket a győri székhelyű modern Projekt és Training Centerben, ahol egy témaspecifikus gyárlátogatás során mutatta be lapunknak, mi is rejlik valójában a „haladás technikája” mottó mögött. – Beszélgetés Csóka Gergellyel, az Audi Hungaria Zrt. képzési vezetőjével

    Csóka Gergely, az Audi Hungaria Zrt. képzési vezetője fogadott minket a győri székhelyű modern Projekt és Training Centerben, ahol egy témaspecifikus gyárlátogatás során mutatta be lapunknak, mi is rejlik valójában a „haladás technikája” mottó mögött.

    A gyakorlati képzési normatíva szabályozása – Ki, hogyan veheti igénybe?

    Fontos a cégnek, fontos az iskolának

     

    A szakképzés finanszírozásának egyik sajátos eleme az iskolán kívüli – tanulószerződés keretében folyó – gyakorlati képzés költségeinek forrását biztosító ún. gyakorlati képzési normatíva. Rendkívül fontos kérdés, hogy milyen szabályok szerint és milyen mértékben vehetik igénybe ezt a tanulószerződést kötő gazdálkodó és egyéb szervezetek, de majdnem ugyanilyen fontos ez a szakképző iskoláknak is.

    Utazási költségtérítés – Tanulóknak, hallgatóknak

    A tanulóknak, hallgatóknak nem mindig sikerül otthonukhoz, lakóhelyükhöz közel külső szakmai gyakorlóhelyet találni, így gyakran előfordul, hogy a szakmai gyakorlatukra lakóhelyüktől eltérő, külső képzőhelyen kerül sor. Az utazás hosszú időt vehet igénybe, és magas költségekkel is járhat.

    Olvasóink kérdeznek, szakértőink válaszolnak

    Átalányadózó fodrász egyéni vállalkozóként folytatom tanulószerződéses tanulók gyakorlati képzését. A gyakorlati képzéssel kapcsolatos kötelezettségcsökkentő tételeket elszámolva a bevallásomban visszaigényeltem a kötelezettségem és az elszámolt csökkentés különbözetét. Hogyan és mikor kapom ezt vissza?

    Kedves Olvasónk!

     

    A 2016. december 5–9. között megrendezett Európai Szakképzési Hét rendezvénysorozat rávilágított arra, hogy a szakemberhiányt nemcsak egyénileg érzik a vállalatok, hanem mára általános európai problémává vált.

    Európai Szakképzési Hét, 2016. december 5–9. – Varga Mihály miniszter megnyitója

    Kiemelt cél a szakmatanulás ösztönzése

     

    Varga Mihály, a szakképzésért is felelős miniszter örömét fejezte ki, hogy a rendezvény is ráirányítja a reflektorfényt a szakmatanulásra. Ez ugyanis egybeesik a kormány azon szándékával, hogy a szaktudásnak és a felkészültségnek legyen olyan becsülete, ami természetesnek számít minden egészséges társadalomban.

    Ez az alapvetés irányította a szakképzési rendszer átalakítását, a duális képzés bevezetését, és ezért helyez a tárca nagy hangsúlyt a szakmák népszerűsítésére is.

    Európai Szakképzési Hét, 2016. december 5-9. – Navracsics Tibor biztos köszöntője

    Navracsics Tibor, az Európai Bizottság oktatásért, kultúráért, ifjúságért és sportért felelős biztosa azzal kezdte megnyitóbeszédét, hogy a ma zajló világgazdasági versenyt valójában már 5-10 évvel ezelőtt meghatározta az oktatási rendszer. Amilyen szintű és színvonalú ma az oktatás, olyan szintű és minőségű lesz a jövő versenyképessége.

    Az emelés hatása a gyakorlati képzésben –

    Bérek 2017-ben és 2018-ban

     

    A Kormány a munka törvénykönyvének 153. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazása alapján 2017. évre a 430/2016. (XII. 15) Korm. rendeletben határozta a meg a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum összegét.

    A rendelet különlegessége, hogy az idén szakít a hagyományos eljárással, és nemcsak a következő évre, hanem már 2018-ra is megállapítja a legalacsonyabb béreket.

    A gyakorlati képzésre elszámolható normatívák – A megállapítás szabályainak módosítása

    A gyakorlati képzés költségeinek a szakképzési hozzájárulás terhére történő elszámolásánál figyelembe vehető gyakorlati képzési normatívák mértékéről és a csökkentő tétel számításáról szóló 280/2011. (XII. 20.) Korm. rendeletet (a továbbiakban: R.) 2016. nov. 18-i, illetve 2017. január 1-jei hatálybalépéssel módosította a 340/2016. (XI. 17.) Korm. rendelet.

    A tanulószerződéses gyakorlati képzés népszerűsítése – VETSAT projekt

    Magyarországon a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló törvény, illetve a szakképzési törvény módosítása alapján megindult a vállalati gyakorlati szakképzéshez kapcsolódó tanulószerződéses rendszer kiterjesztése.

    Ehhez a duális képzési rendszerhez egyre több vállalat kapcsolódik, azonban fontos feladat a rendszer további fejlesztése, illetve a bevont vállalatok számának további növelése.

    Vállalati akadémia, egyetem – A gyakorlati képzés új terepe

    Hagyományos továbbképzések

     

    Mindnyájan jól ismerjük azt a helyzetet, amikor munkahelyi körülmények között, esemény- vagy ötletszerűen, esetleg engedve a divatos képzések keltette vágyakozásnak, bekapcsolódik valaki egy – belső vagy külső – képzési, kompetenciafejlesztési aktivitásba.

    A Műszaki pályaválasztási fesztiválról – „Mi a pálya?”

    A kezdeményezés célja

     

    A Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum (BMSZC) megalakulásakor (2015) alapvető célkitűzés volt, hogy egy olyan rendezvényt hozzunk létre, amely kapcsolatépítő a kis és nagy vállalatokkal, cégekkel, továbbá szakmákat, életpályát mutat be az általános iskolás és a végzős középiskolai korosztály számára, ezzel segítve a pályaválasztást.

    Az alapgondolat az volt, hogy a gyerekeket élmény alapon közelítsük meg, és így irányítsuk őket a műszaki pályák felé.

    EuroSkills Göteborg 2016 – A végeredmények

    500 versenyző 35 szakmában

     

    December 1. és 3. között 28 országból közel 500 fiatal 35 szakmában mérte össze a tudását a EuroSkills 2016 göteborgi versenyén, a Svenska Mässanban.

    A magyar csapat két ezüst-, négy bronz- és három kiválósági éremmel tért haza a szakmák Európa-bajnokságáról, melyen 16 magyar fiatal, 14 szakmában képviselte hazánkat.

    A 3 napos eseményt összesen 76 000 fő látogató tekintette meg a helyszínen, a nyitó és záróceremóniát pedig élőben lehetett követni az interneten.

    A Tempus Közalapítvány közelmúltban megjelent kiadványai

    A munkatapasztalattal szerzett tanulási eredmények értékelése, elismerése – Érdekek, előnyök, akadályok

     

    A szakképző intézmények számára készült tanulmány első részének szerzője Tót Éva oktatáskutató, aki a téma rövid külföldi körképét, kitekintését adja.

    Bemutatja néhány jelentős nemzetközi szervezet állásfoglalását a nem iskolai képzésben megszerzett tanulási eredmények értékelésével és elismerésével kapcsolatban, valamint a témával foglalkozó elemzések legfontosabb eredményeire is rávilágít.ít.

    Olvasóink kérdeznek, szakértőink válaszolnak

    Adható-e a tanulóknak béren kívüli juttatásként havi 8300 Ft (évi százezer forint) pénzjuttatás étkeztetés biztosítására?

     
    2017. január 1-jétől béren kívüli juttatásnak minősül százezer forint pénzösszeg éves szinten, ha azt a munkáltató munkavállalójának adja. A tanulószerződéssel, vagy együttműködési megállapodás keretében gyakorlati képzésben részt vevő tanuló számára a pénzösszeg juttatás nem nyújtható, miután munkáltató–munkavállaló kapcsolat munkajogi értelemben nem jön létre.

    Gyermekgondozási díj jogosultsága hallgatói jogviszonyban – A diplomás gyed

    Közel három éve annak, hogy a felsőoktatási intézmények nappali tagozatos hallgatói bizonyos feltétek teljesülése esetén gyermekgondozási díjat kaphatnak, ha 2013. december 31-ét követően született gyermekük. 2014. január 1-től kiegészült a gyerekgondozási díjra jogosultak köre, a köznyelvben diplomás gyedként elterjedt ellátási jogosultsággal.

    Olvasóink kérdeznek, szakértőink válaszolnak

    A felnőttoktatás esti és levelező munkarendjében folytatott gyakorlati képzés esetében a kiegészítő csökkentő tételekre is vonatkozik a 60, illetve a 20%-os normatívacsökkentés?

    „Innováció, technológia és eszközfejlesztés – csak a megfelelő tudású szakemberekkel hoz hasznot.”

    Interjú dr. Jánosi László mechatronikai experttel

     

    Dr. Jánosi László egyetemi tanár, tanszékvezető évek óta szakmai tanácsadóként, azon belül pedig mechatronikai szakértőként vesz részt a nemzetközi Word- és EuroSkills versenyek világában, áldozatos munkájával pedig sikeresen készíti fel a tehetséges diákokat, hallgatókat a Festo Kft. programjainak keretein belül.

    A duális képzés a vállalatok hosszú távú érdeke is – Interjú dr. Odrobina László helyettes államtitkárral

    Hogyan változott meg a duális képzés vállalati megítélése?

     

    A duális képzés iránti érdeklődés folyamatosan nő. A szakképzés tekintetében erősödik annak a gazdálkodói rétegnek a jelenléte, amely nem a támogatások igénybevételének lehetősége miatt, hanem átgondolt, hosszabb távú gazdasági érdekeinek szem előtt tartása okán folytatja a tanulók gyakorlati képzését.

    A nem főtevékenységként folytatott gyakorlati képzés – A státusz megállapításának kérdései

    A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló 2011. évi CLV. törvény (a továbbiakban: Szht.) 2016. január 1-jétől hatályos módosítása szerint a szakképzési hozzájárulás kötelezettség megállapítása tekintetében különös jelentősége van a „nem főtevékenységként gyakorlati képzést folytató” státusz meglétének, illetve hiányának.

    Kerüljön fel Ön is Európa térképére! – A szakképzés európai hete

    Az Európai Bizottság kezdeményezése

     

    A programsorozat abból a célból jött létre, hogy az Európa-szerte megrendezésre kerülő helyi, regionális és nemzeti rendezvények révén vonzóbbá tegye a színvonalas szakismereteket biztosító és minőségi munkahelyek betöltését lehetővé tévő szakoktatást és szakképzést.

    Olvasóink kérdeznek, szakértőink válaszolnak

    Hogyan történik a gyakorlati képzés szervezésének és a feltételeinek vizsgálata az együttműködési megállapodás alapján megvalósított képzések esetében?

     

    Együttműködési megállapodás alapján folyó gyakorlati képzés esetében a gyakorlati képzés szervezője a szakképző iskola.

    Kedves Olvasónk!

    A november hónap az alsó- és középfokú oktatásban a pályaválasztás jegyében zajlik.

    „A kiváló munkaerő mindenki számára hatalmas érték”

    Németh Ákossal, a Mercedes-Benz képzési és oktatási igazgatójával Kecskeméten találkoztunk, s a világhírű multinacionális vállalat hazánkban úttörőként kialakított duális képzési rendszer működéséről és struktúrájáról, a cég által a diákoknak nyújtott karrierlehetőségekről, közösségkovácsoló értékekről, csapatépítő programokról, valamint különféle motivációs eszközökről beszélgettünk.

    Kedves Olvasónk!

    Németh Ákossal, a Mercedes-Benz képzési és oktatási igazgatójával Kecskeméten találkoztunk, s a világhírű multinacionális vállalat hazánkban úttörőként kialakított duális képzési rendszer működéséről és struktúrájáról, a cég által a diákoknak nyújtott karrierlehetőségekről, közösségkovácsoló értékekről, csapatépítő programokról, valamint különféle motivációs eszközökről beszélgettünk.

    Mi jár a tanulónak, hallgatónak baleset esetén? – A juttatások adókötelezettsége

    A munkavédelem nélkülözhetetlen

     

    A tanulóknak, hallgatóknak a szakmai gyakorlat megkezdése előtt munkavédelmi oktatás keretében kell elsajátítaniuk a biztonságos munkavégzéssel kapcsolatos alapvető ismereteket. Azonban előfordulhat, hogy a gondos megelőzés ellenére a tanulókat, hallgatókat gyakorlatuk során a gyakorlóhelyen vagy a gyakorlóhelyre történő utazáskor baleset éri.

    Kedves Olvasónk!

    Több sikeres versenyzővel beszélgettünk, akik mind kiemelték, hogy milyen nagy szerepe volt a pályaválasztásukban, illetve a felkészülésükben a tanáraiknak, szakoktatóiknak, szakmai tanácsadóiknak.

    „Mi a pálya?” Műszaki pályaválasztási fesztivál – Októberben újra nyílnak a bokszutcák

    A BMSZC szándéka

     

    A Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum megalakulásakor (2015) alapvető célkitűzés volt, hogy egy olyan rendezvényt hozzunk létre, amely egyrészt kapcsolatépítő a kis- és nagy vállalatokkal, cégekkel, másrészt szakmákat, életpályát mutat be az álatlános iskolás és a végzős középiskolai korosztály számára, ezzel segítve a pályaválasztást.

    A 21. század vándorlegényei – Franciaországi szakmai továbbképzés

    Fiatal szakmunkások mesterképzése

     

    A „Les Compagnons Du Devoir” a franciaországi állami szakképzési rendszer mellett működő, a középkori céhes hagyományokra épülő speciális szakképzési forma, ami a kézműves szakmák szakmai alapképzésen kívül a fiatal szakmunkások számára szervezett mesterképzés lehetőségét is magában foglalja.

    A duális képzésben részt vevő hallgatók díjazása – A nyári adójogszabály-változások hatása

    A duális képzésben részt vevők díjazása

     

    A képzőhelyeknek a hatályos rendelkezések [a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény (Nftv.) és a 230/2011. (VIII. 29.) kormányrendelet] szerint a hallgatói munkaszerződés alapján gyakorlati képzésben részesülő hallgatót a duális képzés teljes idejére, azaz az elméleti és a gyakorlati szakaszra egyaránt díjazásban kell részesíteni.

    Egyéves képzés a felnőttoktatásban

    A Szt. meghatározásában a felnőttoktatás keretében folyó szakképzés a részt vevő tanuló sajátos elfoglaltságához, egyedi életkörülményeihez igazodó képzési forma, amely képzési-szervezési formától függően a nappali, az esti, a levelező oktatás munkarendjében és az oktatás egyéb sajátos munkarendjében folyhat.

    Főtevékenységként gyakorlati képzést végzők – Eltérő szabályok

    A gyakorlati képzést folytató gazdálkodó szervezeteknek létezik egy olyan kategóriája, amelyet főtevékenységként gyakorlati képzést végzőkként definiálunk. A Szht. 2016. január 1-jétől olyan módon azonosítja be ezeket a szervezeteket, hogy meghatározza, kik nem minősülnek ilyen gyakorlati képzőnek.

    Visszairányítás iskolai gyakorlatra – Tudnivalók gyakorlati képzőknek

    Több, a szakképzést szabályozó változás történt 2016 júniusában. Az oktatási csomag három szakképzési, illetőleg felnőttképzési tárgyú törvényt módosított, a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló 2011. évi CLV. törvényt (Szht.), a szakképzésről szóló 2011. évi CLXXXVII. törvényt (Szt.) és a felnőttképzésről szóló 2013. évi LXXVII. törvényt.

    Szeptemberben indul az új szakképzési rendszer

    Szeptemberben indul az új szakképzési rendszer, amelyben az új szakgimnáziumi kerettantervi struktúra felmenő rendszerben épül ki, így egyelőre csak az első évfolyamot érinti – mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkára.

    Biztos jövőt ígér a Mercedes a Pallasz Athéné Egyetemen hallgatóinak

    A Mercedes új kecskeméti gyárának frissen bejelentett megépítése kiszámítható jövőképet és Magyarországon párját ritkító karrierlehetőséget kínál a július 1-én megalakult Pallasz Athéné Egyetem (PAE) hallgatóinak – jelentette ki az intézmény ideiglenes vezetője.

    Duális mesterképzést tervez a Bosch a Miskolci Egyetemen

    Sikeresen zárult a Bosch leginkább az autóiparban elterjedt, úgynevezett lean típusú vállalatszervezési és -irányítási rendszert oktató képzésének második tanéve a Miskolci Egyetemen, ahol 2017 őszén várható egy önálló, kétéves duális lean mesterképzés beindítása is.

    Olvasóink kérdeznek, szakértőink válaszolnak

    Mit jelent az, ha egy vállalkozás a szakképzési hozzájárulási kötelezettségét „részben vagy egészben” tanulószerződés alapján vagy duális képzés keretében szervezett szakmai gyakorlattal teljesíti? Mivel csökkentheti a bruttó kötelezettségét, és mit igényelhet vissza?

    Kedves Olvasónk!

    A Szakma Sztár Fesztiválon beszélgettünk a Euro- és WorldSkillst megjárt Hefkó János kőművessel, akitől többek között az összetartó közösség erejéről, az oktatók lélektanilag is fontos tanácsairól és a kőművesség mai megítéléséről hallhattunk.

    Diákfoglalkoztatás a szünidőben

    Kötelező szakmai gyakorlat és nyári munkavállalás

    Vannak diákok, akiknek a tanév befejeztével kötelező szakmai gyakorlatukat kell tölteniük, emellett azonban munkát vállalnak, hogy a nyaralásra előteremtsék a megfelelő anyagi forrást.

    A duális képzés szerepének erősödése – Gyakorlat valós munkakörülmények között

    A kamarai garanciavállalás új lendületet adott

     

    Már 2013-ban számos gazdálkodó és egyéb szervezet tapasztalta, hogy a korábbiakhoz képest kiemeltebb figyelmet kapott a területi kereskedelmi és iparkamara szakképzési tanácsadói részéről. A szakemberek azzal a céllal keresték meg a vállalkozásokat, cégeket, hogy bevonják őket a szakképző iskolai tanulók gyakorlati képzésébe.

    A szakképző intézmények képzési szerkezetének változásai – Várható hatások a munkaerőpiacon

    Mikortól és hogyan alakul át a képzési szerkezet?

     

    A Kormány 1040/2015. (II. 10.) határozatával elfogadott „Szakképzés a gazdaság szolgálatában” című koncepcióban foglaltak megvalósítása érdekében 2015. június elején módosult a szakképzésről szóló 2011. évi CLXXXVII. törvény és a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény is.

    Országos szakmai versenyek 2016-ban – „A jó szakma felér egy diplomával!”

    Írásbeli fordulók, szakmák válogatói, gyakorlati döntők

     

    A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2016-ban kilencedik alkalommal rendezte meg a Szakma Kiváló Tanulója Versenyt (SZKTV), valamint az Országos Szakmai Tanulmányi Versenyt (OSZTV). Ezek országos döntőjére a IX. Szakma Sztár Fesztiválon 2016. április 18–20. között Budapesten, a Hungexpo Vásárközpont G, F és A pavilonjában került sor.

    A régiók helyzetét javítják az egyetemi közösségi képzőközpontok

    Magyarország versenyképessége szempontjából mindig is meghatározó volt, hogy miként tudott megélhetést és továbbtanulást biztosítani a vidéken élők számára, és a régiók versenyhelyzetének javítását szolgálják a szeptemberben induló egyetemi közösségi képzőközpontok is – jelentette ki az Emberi Erőforrások Minisztériumának felsőoktatásért felelős államtitkára.

     

    Olvasóink kérdeznek, szakértőink válaszolnak

    Köthető-e tanulószerződés nem a teljes képzési időre?

     

    A szakképzésről szóló 2011. évi CLXXXVII. törvény (a továbbiakban: Szt.) értelmében „tanulószerződés csak a képzés szakmai vizsgáig tartó, hátralévő teljes időtartamára” köthető. A törvény csak azt írja elő kötelezően, hogy a képzés befejezéséig (szakmai vizsgáig) szóljon a tanulószerződés, ne pedig egy előtte lévő másik, korábbi időpontig.

    Kedves Olvasónk!

    Májusi számunkban Fórizs Brigitta fodrász mondja el nekünk, hogy az első munkahely élménye mit adott hozzá a későbbi választásához, illetve mennyire fontos számára az az elkötelezettség, hogy mind a munkahelyi, mind a versenyhelyzetben a legjobbra törekedjen.

    „Működj” tehetséggondozó pályázat – Cél: a műszaki szakmák iránti kedv növelése

    A verseny meghirdetése

     

    A Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum számára kiemelt feladat a cégekkel való együttműködés, aminek egyik fontos eleme a tehetségek kiemelése, követése, gondozása. Ezért olyan „versenyben” gondolkodtunk, ahol a kreatív gyakorlati beállítottságú tanulók kibontakoztathatják, megvalósíthatják elképzeléseiket, ötleteiket. Mivel az alapcél az, hogy az alkotás működjön, a pályázat neve: MŰKÖDJ.

    Hallgatói munkaszerződés – A díjazás adókötelezettsége

    A szakképzési hozzájárulás fizetésére kötelezettek szakképzési hozzájárulási kötelezettségüket teljesíthetik többek között az államilag támogatott létszám tekintetében gyakorlatigényes alapképzési szak vagy duális képzés keretében szervezett szakmai gyakorlattal. A szakmai gyakorlat megszervezésére külső képzőhelyen, a hallgatóval kötött munkaszerződés alapján kerül sor.

    Évek, évtizedek a gyakorlati képzésben – Elismerés a képzők számára

    A Tolna Megyei Kereskedelmi és Iparkamara 2015-ben 35 vállalkozás számára adta át a „Tolna megye szakképzéséért” jubileumi érmet, amellyel a Tolnában működő gazdálkodó szervezetek oktatómunkáját ismerte el. Ezzel köszönte meg azon gazdálkodók munkáját, akik aktív részesei a megyei tanulóképzésnek.

    Szakmatanulás a virtuális világban – Egy e-learning tananyag bemutatása

    A mai kor gyermekeinek egyik fő életszíntere a virtuális világ, a számítógép nyújtotta információk, ezért ebben a közegben nyújtjuk számukra a tanulás lehetőségét. 2015-ben a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara kísérleti jelleggel fejlesztette ki CNC gépkezelő szakképesítésben az ismeretek elsajátítását segítő e-learning tananyagot.

    Kérdezzük a szakértőt!

    Milyen egyéb juttatások illetik meg a gyakorlati képzés során a tanulókat?

     

    A tanulókat megillető egyéb juttatások körében meghatározásra kerültek azok a természetbeni előnyök, amelyek a tanuló gyakorlati foglalkoztatását eleve lehetővé teszik, vagy azt megkönnyítik. Ezek a juttatások munkarendtől, képzési típustól és szerződésfajtától függetlenül minden iskolarendszerű képzésben részt vevő tanulónak járnak.

    Kedves Olvasónk!

    Áprilisi számunkban Dömők Gábor mechatronikai technikus mutatkozik be. Az interjúból kiderül, hogy a duális képzés s egyúttal az előírt gyakorlati órák a munkáltatónak a tanulók megismerésében és esetleges alkalmazásában, a diákoknak pedig a választott szakmák hatékony elsajátításában nyújtanak elengedhetetlen segítséget.

     

    A szakmai rutin kialakítása – A gyakoroltatás módszerei

    A szakmai rutin jelentősége

     

    A gyakorlati képzés során a gyakorlati oktató tevékenykedtetéssel (a gyakoroltatás módszerével) tudja a szakmai rutint kialakítani a tanulóban. Ez a közvetlen nevelési módszer a szakmai aktivitás megszervezésére, beidegzésére, szokásszerűvé tételére szolgál.

    A szakképzési hozzájárulás alapjának meghatározása – Foglalkoztatáshoz kapcsolódó adóalap-kedvezmények

    Az általános szabályoktól eltérő szociális hozzájárulási adó alapjának meghatározására és a szakképzési hozzájárulási kötelezettség megállapítására vonatkozó szabályokat a 2016. évi februári számban korábban bemutattuk. Jelen cikkünkben az általános szabályokat és a foglalkoztatáshoz kapcsolódó adóalap-kedvezményeket ismertetjük.

    Az új Országos Képzési Jegyzék bemutatása – A képesítési keretrendszer bevezetése

    2016.február 25-én, a Magyar közlöny 25. számában jelent meg az új Országos Képzési Jegyzék (továbbiakban OKJ), amely számos újdonságot tartalmaz.

    Első ránézésre szembetűnő tartalmi változás a Magyar Képesítési Keretrendszer (továbbiakban MKKR) szintjeinek megjelenítése. Az MKKR kidolgozásának a vállalkozások szempontjából fontos célja, hogy európai kontextusban is értelmezhető rendszerszerű információkat szolgáltasson a képesítésekről.

    Minőségi kamarai garanciavállalás Baranyában – A gyakorlati képzőhelyek minősítési rendszere

    A Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara felügyelete alatt 40 szakmában mintegy 400 cégnél folyik gyakorlati képzés. Mindegyik képzőhely megfelel a jogszabály által előírt kötelező személyi és tárgyi feltételeknek, azonban az egyes oktatási helyszínek között jelentős különbségek vannak a felkészültségben, a képzés minőségében, a lehetőségekben.

    „Kölcsönös bizalmi viszonnyal hamar lehet eredményt elérni.”

    Darázs Viktória, az IBIDEN Hungary Kft. HR-menedzsere

     

    Márciusban Darázs Viktóriával ültünk le egy beszélgetés erejéig, hogy megtudjuk: a gyakorlati oktatóik milyen technikákat alkalmaznak a magasan képzett munkaerő tanításához, valamint, hogy miért kiemelten fontos számukra, hogy elhiggye mindenki, nem csak a diplomás ember ér valamit a munkaerőpiacon.

    Milyen a hatékony vezető?

    A vezetési stílusok

     

    A pedagógiában a vezető személyisége és a vezetési stílus meghatározza a mindennapok sikerét. Különösen érvényes ez azokban a csoportokban, ahol a gyakorlati oktatással foglakoznak. A lélektani vizsgálatok már igazolták, hogy milyen is a jó (hatékony) vezető, ezzel a hétköznapjainkra gyakorolt hatása miatt érdemes megismerkednünk.

    Tanítsuk meg tanulni diákjainkat!

    Az ideális és a gyakorlati tanulási út

     

    A tanulási stílusok eltérőek

     

    Rögtön le kell szögezni, hogy a tanulók – individuális különbözőségükből eredően – eltérő módon tanulnak. Ahhoz hogy a tanulók megtalálják a hatékony tanulási módot, ismerniük kell – többek között – saját tanulási stílusukat.

    Tanulószerződéssel rendelkező tanulók feladatai és juttatásai betegség esetén

    Kötelezettségek a gyakorlati képzőhely felé

     

    Igazolások betegség esetén

     

    Tanulószerződéssel rendelkező tanulóknak nem szabad elfelejteni, hogy betegségük esetén nemcsak az iskola felé kell orvosi igazolást kérniük a kezelőorvostól, hanem a gyakorlati képzőhely felé is igazolniuk kell, hogy miért nem tudnak részt venni a gyakorlati képzésen.

    Saját munkavállalók képzési költségének elszámolása

    Lehetőség: elszámolás a szakképzési hozzájárulás terhére

     

    A saját munkavállalók képzésének szakképzési hozzájárulás terhére történő elszámolása terén lényeges változás következett be 2016. január 1-jétől. Ezen a téren a legfontosabb változás a tanulószerződéses tanulók gyakorlati képzésére vonatkozó létszámának figyelembevétele jelent.

    Olvasóink kérdeznek, szakértőink válaszolnak

    Milyen munkavédelmi szabályok vonatkoznak a szakmai gyakorlatukat külső képzőhelyen végző tanulókra?

     

    A tanulót a gyakorlati képzést szervezőnek a gyakorlati képzési feladattal összefüggő munkavédelmi oktatásban kell részesíteni. A tanulók számára, mivel még nem rendelkeznek munkatapasztalatokkal, valószínűleg a munkavédelmi oktatás az első alkalom, amikor a komoly veszélyeket is magában rejtő munkafolyamat kockázataira történő figyelemfelhívással testközelben találkoznak.

    Szakmunkás-kereslet a vállalatoknál

    Hol számíthatunk létszámbővítésre?

     

    A lap januári számában már bemutattuk a minden évben megjelenő szakmaszerkezeti kormányrendeletet és ehhez kapcsolódóan a megyei fejlesztési és képzési bizottságok szerepét. A kormányrendelet megszületésének első lépését jelentő MFKB-javaslatok elkészítéséhez az MKIK a gazdaságkutató intézetével minden év elején kutatást végez 2500 vállalkozás bevonásával. A kutatás fő célja, hogy képet adjon a bizottságok szakmaszerkezeti javaslataihoz a vállalkozások szakmunkás munkaerő-keresletéről.

    Szakma Sztár Fesztivál 2016

    Az országos szakmai versenyek döntője

     

    A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara a 2007/2008-as tanévtől rendezi a országos szakmai versenyeket (Szakma Kiváló Tanulója Verseny, később az országos szakmai tanulmányi versenyek is). A szakmai versenyek országos döntői a Szakma Sztár Fesztivál keretében kerülnek lebonyolításra. Szakmai versenyeink megrendezésekor alapvető célunk, hogy bemutassuk egy-egy szakma „szépségeit”, így vonzóvá téve többek között az érdeklődő általános iskolások számára, segítve a pályaválasztásukat. A verseny célközönsége a szakmai érdeklődőkön és a széles közvéleményen túl azok a fiatalok, akik a szakmák utánpótlását jelentik, akik pályaválasztás előtt állnak.

    A szintvizsgáztatás gyakorlata

    A 2012-től hatályos szakképzési törvény a szintvizsga területén jelentős változást hozott. Módosult ugyanis a szintvizsga funkciója, azaz a szintvizsga az első szakképző évfolyamon azt méri fel, hogy a tanuló rendelkezik-e azokkal az alapkompetenciákkal, amelyek birtokában elhagyhatja a tanműhelyi környezetet, és kihelyezhető gazdálkodó szervezethez, ahol termelőtevékenység folyik üzemi körülmények között.

    Szerződjön gyorsan, egyszerűen!

    Online tanulószerződés

     

    A gyakorlati képzéssel foglalkozó szervezetek számára a tanulószerződés-kötéssel kapcsolatos adminisztráció a korábbi években meglehetősen időigényesnek bizonyult. A területi kamarák tanácsadói a megkötést megelőzően ellenőrizték a feltüntetett adatokat, pótoltatták a hiányosságokat. Adott esetben a szerződések javítása és ismételt megküldése több nappal is megnövelhette az ügyintézési időt.

    A kamarai online tájékoztatás

    www.szakmavilag.hu

     

    A szakmaválasztás előtt álló végzős általános iskolásoknak hasznos információforrás, valóságos iránytű lehet a szakmavilag.hu honlap, mert itt tájékozódhatnak az összes, szakképző iskolában tanulható szakmáról, az Országos képzési jegyzékben szereplő képzések tartalmáról és a végzést követő kilátásokról is.

    Saját munkavállaló képzése tanulószerződéssel

    Az igénybe vett támogatást nem kell visszafizetni

     

    2015. június 12. óta már a felnőttoktatás valamennyi munkarendjében (nappali, esti, levelező) köthető tanulószerződés. Az elsősorban a másodszakmás képzést érintő új szakmai gyakorlati forma számos kérdést felvet, ezért januári írásunk („Szakmai gyakorlat munka mellett”, Ferencz Csaba Zsolt, MKIK ) után újabb praktikus információkkal szolgálunk a saját munkavállalóval tanulószerződést kötő gyakorlati képzők számára.

    Olvasóink kérdeznek, szakértőink válaszolnak

    Köthet-e tanulószerződést a gyakorlati képzést kizárólag koordináló (azaz nem folytató) gazdálkodó szervezet?

     

    A gyakorlati képzést szervező fogalmát a szakképzésről szóló 2011. évi CLXXXVII. törvény (Szt.) 2. § 12. pontja határozza meg. A szakképző iskolán kívül a gyakorlati képzést szervező a törvény szerint nyilvántartásba vett gyakorlati képzést folytató.

    Az oktató személyisége

    Szerepe a tanulók motiválásában

    Aki az oktatás folyamatában szerepet vállal, tudja, hogy legfontosabb feladata a következő generáció képzése, ezért alapvető dolog, hogy nevelőmunkáját magas színvonalon lássa el. Nem elhanyagolható tény, hogy tanulóink motiváltságát, az elméleti és gyakorlati oktatáshoz való viszonyát jelentősen befolyásolja az, hogy milyenek vagyunk.

    Hogyan tanulnak a diákok?

    Ismerjük meg tanulóinkat!

    A címben feltett kérdésre olyan általános válasz adható, hogy a tanulók nagyon gyakran nagyon rossz felfogásban tanulnak, sablonos stílust alkalmaznak, s oktatóik, de ők maguk sincsenek tisztában azzal, hogy helyes, az egyes tanuló személyiségéhez jól illeszkedő tanulási stílussal a tanulási eredmények akár 20–40 százalékkal is javíthatók!

    A gyakorlati képzők speciális bevallási kötelezettsége május 31-ig

    Előző számunkban áttekintettük a szakképzési hozzájárulás általános szabályok szerint történő elszámolásához, bevallásához kapcsolódó feladatokat.

    A szakképzési hozzájárulási kötelezettség teljesítésekor tizenegy hónapban a havi tényleges adatok alapján előleg bevallást készítünk.

    Kamarai online tájékoztatás – weboldal a tanulószerződésről

    A duális képzés és a kamarai garanciavállalás bevezetésével a tanulószerződéses gyakorlati képzés a magyarországi szakképzés rendszerének kulcselemévé vált. Ma már a vállalkozások túlnyomó része tanulószerződés keretében foglalkoztatja a szakmai gyakorlatot teljesítő tanulókat, ezért…

    MFKB 2015 kiadványismertető

    A megyei fejlesztési és képzési bizottságok munkájáról, valamint az ehhez szorosan kapcsolódó „Szakiskola 2015” kutatásról (mely egy 8 éve tartó kutatássorozat legutóbbi epizódja) szóló kiadványt jelentetett meg az MKIK.

    A Foglalkozási napló

    Szakképesítések, tartalmi elemzés

    A szakképzésről szóló 2011. évi CLXXXVII. törvény tételesen írja elő a napló tartalmi elemeit, továbbá a rendszeres vezetésének kötelezettségét. A dokumentum vezetését mind az elméleti képzést végző iskolának, mind a képzőhelyen ellenőrzést végző kamarának kötelessége ellenőrizni. A Foglalkozási napló hiányos kitöltése akár pénzbírságot is maga után vonhat.

    A mesterképzés eredményei

    Támogatott képzések és a jövőbeli tervek

    A 2011. évi szakképzésről szóló törvény komoly előrelépést jelentett a mesterképzettség elismertségének, szerepének tekintetében. A jogszabály értelmében bővültek a külső képzőhelyen gyakorlati képzést folytató oktatóval szemben támasztott követelmények.

    Építőipari cégek tapasztalatai a gyakorlati képzésben

    Cél a szakmai utánpótlás nevelése

    A szakképzési jogszabályok gyakori változásai az elmúlt évtizedekben negatívan befolyásolták az építési ágazatban dolgozók részvételét a szakképzésben. Nem lenne helyes azonban, ha csak a jogszabályi környezetre hárítanánk a kedvezőtlen hatásokat.

    A finanszírozás változásai 2016-tól

    Építőipari szakképesítésekre vonatkozóan

    A szakképzés finanszírozásának szabályait a 2011. évi CLV. törvény írja elő. A törvény egyértelműen szabályozza a hozzájárulásra kötelezett cégek körét. A cégeknek adó formájában kell hozzájárulni a szakképzés költségeihez. Ez a cégek szociális hozzájárulási adó alapjának 1,5%-a.

    „Magamnak állítottam fel teljesítendő akadályokat”

    Csongrádi Dávid, a WordSkills ezüstérmese

    A Szakmák Olimpiájaként ismert WorldSkills versenyen 2015 augusztusában, Brazíliában, IT kategóriában ezüstérmet nyert Csongrádi Dáviddal beszélgettünk az informatikához való kötődéséről, céltudatosságáról, motiválásról.

    Mi már mindent megpróbáltunk?

    A leendő szakközépiskolák toborzója

    Nem elég a tradicionálisan jó nevű intézmény, nem elég a honlapon közzétett információ, a jelentkezések csökkennek, és nagyon nem elég az a gyerekszám sem, aki mégis az iskolába jelentkezett. További új változásokra készülve még inkább átalakulnak pályaválasztási-toborzási feladataink is.

    „Szükségesek a célt szolgáló szabályok”

    Gyakorlati képzés a HAUNI Hungaria Kft.-nél

    Salamonné Maráczi Erikával, a pécsi székhelyű Hauni Hungaria Kft. szakképzési vezetőjével készítettünk interjút. Megtudtuk, hogy milyen módszerekkel lehet a modern kor fiataljaihoz közel kerülni, merre tart a szakképzés megítélése, de arra is választ kaptunk, hogy mi a titka a kiváló oktató-diák viszonynak.

    A felsőoktatási duális képzésbe való bekapcsolódás

    A vállalkozásokkal szemben támasztott feltételek

    A felsőoktatási duális képzés 2015 szeptemberében indult el szervezett keretek között Magyarországon a németországi Baden-Württemberg tartományban immáron 40 éve működő modell alapján.

    Szakmaszerkezet és munkaerő-kereslet

    Az iskolai rendszerű szakképesítésekre vonatkozóan

     

    Ha a szakképzést az egyén szemszögéből közelítjük meg, akkor fő funkcióját és egyben értékmérőjét is a munkaerőpiacon történő sikeres helytállásban, azaz a munkába állásban találhatjuk meg.

    Szakmai gyakorlat munka mellett

    A gyakorlati képzésbe való bekapcsolódás személyi feltételei

     

    A kiadvány előző számában már bemutattuk a felnőttoktatással, a másodszakma tanulásával kapcsolatos új szabályokat.

    Kiegészítő csökkentő tételek 2016. január 1-től

    Beruházáskiegészítő csökkentő tétel

    A gyakorlati képzés költségeinek a szakképzési hozzájárulás terhére történő elszámolásánál figyelembe vehető gyakorlati képzési normatívák mértékéről és a csökkentő tételek elszámolásáról szóló 280/2011. (XII. 20.) Korm. rendelet 2016. január 1-től hatályba lépett módosításával…

    A kamara közreműködése a szakmai vizsgáztatásban

    Az egységes szakmai követelmények biztosítása

     

    A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara koordinálásával a területi kereskedelmi és iparkamarák hálózatos közreműködésével 1995-től vesz részt a szakmai vizsgáztatásban.

    A szakmafejlesztés új feladatai

    Új szakképzési intézménytípusok kialakítása

     

    A „Szakképzés a gazdaság szolgálatában”  című koncepció – melyet a Kormány 1040/2015. (II. 10) Korm. határozatával fogadott el – kiemelten foglalkozik a szakképzési intézményrendszer fejlesztésével, a gazdasági igényekkel összehangolt, versenyképes tudást biztosító iskolai rendszerű szakképzés megteremtésével.

    Interjú Kitajka Bélával, a Csaba Metál Zrt. cégvezetőjével

    Kitajka Bélával, a Csaba Metal Zrt. cégvezetőjével beszélgettünk a tanulók motivációiról, szociális hátterükről, a múltban lejátszódó s jelent érintő változásokról,  valamint a fegyelemről, mely központi szerepet kap a cégüknél folyó tevékenységben.

    Interjú László Attilával, a WorldSkills aranyérmesével

    László Attila bútorasztalos céltudatossága es alázatossága mindent felülíró akaraterejéről tanúskodik, melyből érdemes tanulnunk. Beszélgetésünk során elmondta, honnan ered ez a szorgalom, mi motiválja őt a hétköznapokban, mivel lehetne meg hatékonyabba tenni a szakoktatást, de arról is szó esett, hogy miért neki sikerült az idei WorldSkills világbajnokságon Braziliaból az aranyérmet elhoznia.

    A módszereink is a kor gyerekéhez idomultak?

    Tanácsok a lemorzsolódás csökkentéséhez. 

    A duális képzés nem új kezdeményezés  hazánkban. Természetes volt a diákok kihelyezése cégekhez, ahol az alapoktól kezdve sajátították el a szakma fortélyait.

    Tanulószerződéssel a felnőttoktatásban

    Újra ingyenes a második szakképesítés

     

    2015 nyarán számos ponton módosult a szakképzésről szóló törvény. Az egyik legfontosabb változás, hogy már a felnőttoktatás bármely munkarendjében köthető tanulószerződés az iskolai rendszerű szakképzésben.

     

    Mestervizsga-kötelezettség

    A gyakorlati képzésbe való bekapcsolódás személyi feltételei

     

    Törvényváltozás után: mentesség több, külső helyen gyakorlati képzést végző oktatónak!

    Kamarai garanciavállalás

    Kamara igazolása kell, ha nincs megfelelő képzőhely

     

    A magyar duális szakképzés egyik kulcseleme a kamarai garanciavállalás intézménye. A bevezetéséről szóló törvénymódosítás 2014 decemberében került elfogadásra.

    A szakképzési hozzájárulás változásai

    A változások többsége 2016. január 1-jén lép hatályba.

     

    2015 folyamán két jogszabály módosításával jelentős változások történtek a szakképzési hozzájárulás szabályozásában.

     

     

    © Raabe Klett Kft. | Minden jog fenntartva